CobiT

Metodika CobiT (Control OBjectives for Information and related Technology) se využívá pro řízení a správu informatiky na základě nejlepších zkušeností, které přispívají k efektivnímu využití podnikových zdrojů a eliminují IT rizika. Tato metodika je hlavně určena pro všechny, kdo mají přímou odpovědnost za obchodní procesy a technologie, ty, kdo jsou závislí na relevanci a spolehlivosti informací zapracovávaných prostřednictvím ICT a také ty, kdo poskytují služby v oblasti řízení kvality, kontroly a správy IT.“ Zdroj

Stručná historie CobiT

  • 1996 – organizace ISACA vydává první vydání – obsahuje základní rámec metodiky
  • 1998 – druhé vydání přidává postupy auditu, implementační nástroje, procesy a detailní cíle
  • 2000 – třetí vydání přidává manažerské postupy, inovaci rámce metodiky
  • 2005 – čtvrté vydání slučuje několik dokumentů do jednoho
  • 2007 – vyšla verze 4.1 rozdělená do čtyř oblastí, které obsahují 34 procesů:
  1. Plánování a organizace – 10 procesů
  2. Pořízení a implementace – 7 procesů
  3. Dodání služeb a podpora – 13 procesů
  4. Monitorování a vyhodnocování – 4 procesy
  • 2012 – poslední pátá verze integruje předchozí verzi 4.1 a další metodiky Val IT (řízení přidané hodnoty IT pro podnik) a Risk IT (řízení nežádoucích událostí)

 

COBIT 5 je založen na pěti hlavních zásadách pro řízení a správu podnikové IT:

  1. uspokojování potřeb zainteresovaných stran
  2. pokrytí podniku od začátku do konce
  3. použití jednoho integrovaného rámce
  4. umožňující holistický přístup
  5. oddělení řízení od managementu

Zdroj: https://www.isaca.org/cobit/pages/default.aspx

Podle metodiky COBIT by informace, která IT poskytuje, měly splňovat těchto 7 kritérií: důvěrnost, integritu, dostupnost, efektivitu, hospodárnost, soulad, spolehlivost.